De vaart er in. - Reisverslag uit Saint-Quentin, Frankrijk van Adri Dunnen - WaarBenJij.nu De vaart er in. - Reisverslag uit Saint-Quentin, Frankrijk van Adri Dunnen - WaarBenJij.nu

De vaart er in.

Door: Hilhardt en Adri

Blijf op de hoogte en volg Adri

13 Juli 2014 | Frankrijk, Saint-Quentin

We zijn nu 5 dagen onderweg en de gemiddelde afstand die we per dag afleggen is ruim 95 km. We slapen vannacht in St. Quentin. We gaan dus behoorlijk snel en dat komt vooral omdat het weinig aantrekkelijk is om dingen te bekijken of lekker in het gras te gaan liggen, we hebben nog geen zonnebrand nodig gehad. Soms regent het onafgebroken en we zijn blij als het alleen buien zijn. We balen dus behoorlijk van het weer, we dachten dat we het meeste water gehad hadden na onze startdag. Klaar nu met klagen (het moest er wel even uit en misschien hoort het gewoon bij een pelgrimstocht). We beleven natuurlijk ook weer leuke dingen, nou ja, leuk... Zoals afgelopen nacht toen we geen bed konden vinden en besloten dan toch maar de tent op te zetten. Voor de zekerheid vroeg ik of ze geen caravan o.i.d. te huur hadden in Sameon (N.Fr.). Dat hadden ze wel, de caravan was wel oud met een bed voor 1 persoon en het rook behoorlijk muffig. Geen probleem dachten wij, ramen open en we leggen er wel een luchtbedje naast. Uiteindelijk hebben we allebei ons luchtbedden maar opgeblazen want geen van ons beiden durfde op de aanwezige matras te gaan liggen. Maar we hoefden mooi ons tentje niet in de nattigheid op te zetten. Vervolgens kwamen we in het enige restaurant van het dorp waar we hoorden dat ze "complet" waren. Een van de serveersters die kennelijk gezien had dat we op de fiets waren regelde dat we toch konden eten. Dat doet ons goed. Want ja, we aten daar behoorlijk beter dan ons noodrantsoen dat bestaat uit cup a soup en noodles en daar wordt je toch wel blij van als je de hele dag in de regen fietste.
Mooi is het om vanaf Breda echt op de camino te zijn. De aanduidingen, de reacties en het ontmoeten van anderen die onderweg zijn geeft toch een speciaal gevoel. In Breda haalden we een stempel in onze credential bij de congregatie Sacerdotum Sacro Corde Jesu. We willen wel graag meer stempels op onze kaart maar dat is niet zo simpel. In België is het in ieder geval niet gelukt. We komen vast nog op veel plekken waar het wel zal lukken.
Mooi is het om mee te maken dat je iedere keer snel iemand vindt die je wil helpen als je de weg moeilijk kan vinden, zowel in België als in Frankrijk. Vandaag bij voorbeeld toen we in Cambrai even de weg niet wisten en een Fransman ons hielp maar ook feliciteerde dat Nederland derde was geworden (wisten wij dus nog niet). Elke avond is het weer fijn om toch weer een plekje te vinden om te overnachten, familie (dat was wel heel fijn bij Alex en Joke), jeugdherberg in Zoersel die helemaal gerund werd door vrijwilligers, muffige caravan of hotel, heerlijk als je dan toch weer een plekje hebt, daar geniet je van.
Mooi bijvoorbeeld om langs het riviertje de Dender in België de bruin tot zwarte kleine watervogels (Heleen, help, jij weet de naam) te zien. Ze zitten in het gras. Als wij er aan komen nemen ze een aanloop, slaan hun vleugels uit en lopen vervolgens minstens 10 meter over het water van de Dender. Ik heb er geen foto van kunnen maken, je moet het gewoon geloven......
Wind, regen, veel klimmen en toch gaat het heel goed met ons. We voelen ons gezond, niet al te veel zadelpijn, we zien vanalles, eten lekker, slapen goed, de weersvooruitzichten zijn beter, wat wil je nog meer.
We hopen: dat het weer i.d.d. beter wordt, dat het weer zaterdag in Barneveld beter was i.v.m. "Harmonie bloeit" en natuurlijk omdat dat voor alle Barnevelders fijner is, dat Sohie een mooi feest gehad heeft tergelegenheid van haar 80ste verjaardag, dat Duitsland vanavond van Argentinië gaat winnen en dat wij morgen onder een stralende zon verder richting het zuiden gaan.
Dikke kus voor Emma, Fenne, Mica en kids, groeten aan allen die ons volgen.
Hilhardt en Adri

• 13 Juli 2014 - 23:04

RIka:

Zo,een heel verhaal, spannend om te lezen. Fijn dat het goed met jullie gaat. Zet hem op, We wensen jullie vele zonnige dagen toe, groetjes Karel en Rika.

• 14 Juli 2014 - 20:42

Jan En Aafke:

Hallo lieve pelgrims,
    Fijn weer iets van jullie te horen. Ondanks de regen toch flinke afstanden fietsen vinden we reuze knap.
    Wij praten veel over jullie omdat wij ook veel fietsen in het mooie Friesland.
    Het weer is hier tot nu toe heerlijk, vandaag iets minder, maar vanaf morgen wordt het weer warm.
    Als wij al fietsend over een hoge brug of viaduct moeten verzucht ik tegen Jan: ik moet nu aan Hilhardt en Adri denken. Het respect is dan heel groot!.
    Leuk dat jullie zoveel hulp krijgen vab mensen. Geniet er van en nog een heel goede reis verder.
    Wij leven op afstand mee.
    Liefs,
    Jan en Aafke

• 14 Juli 2014 - 21:17

Peter,eva En Mica:

lieve ouders,
    wat goed weer wat van jullie te lezen. En wat een bikkels weer. Zo trots dat ik tegen iedereen kan zeggen...weet je wat mijn ouders aan het doen zijn?! Jullie fietsen vast naar het mooie weer toe. En wat snel gaan jullie. We verheugen ons op het volgende verslag! Hele dikke kus

• 14 Juli 2014 - 21:21

Aat:

meerkoet, want die zitten langs de Dender….. Hoop dat jullie nu goed weer krijgen! groeten Aat

• 14 Juli 2014 - 22:30

Corrie En Wim Balvers:

Adri en Hilhardt,
    Wat zijn jullie al ver gekomen.
    Petje af hoor".......wat een doorzetters.
    Groetjes en we zien nu al uit naar het volgende verslag.
    Wim en Corrie

• 15 Juli 2014 - 21:25

Johan En Bep:

Wat supergoed van jullie en dat met die regen. Jullie zijn natuurlijk wel wat gewend na het afgelopen Pinksterweekend ! We hopen dat het weer beter gaat worden en jullie gezond de eindstreep halen.
    Aan de motivatie zal het niet liggen.

• 16 Juli 2014 - 08:33

Rieteke:

Hallo doorzetters,

Jullie zijn echte kanjers dat je met dit "gezellige"weer zo ver al bent gekomen.
    En troost je Harmonie bloeit ging geweldig we waren drijfnat maar niet van de regen het was erg warm en we zaten in de volle zon.
    Ik heb je wel gemist maar het was erg leuk en we hadden veel belangstelling.
    Groet Rieteke

• 16 Juli 2014 - 17:25

Alex En Miranda :

Dat verhaal van die caravan gaan jullie nog vaak vertellen.

• 16 Juli 2014 - 23:11

Heleen:

Ha fietsers, door weer en wind, het klinkt erg Hollands!
    het mooie weer komt er aan... die watervogels... ik ga op zoek. het waren geen meerkoeten??

Kijk, snavelgrootte , kleur pootjes etc. is ook van belang als je geen foto kunt nemen. Maar ja, daar staat dan je hoofd niet naar. ga lekker fietsen en kijk om je heen, het lijkt me leuk om de landschappen te zien wisselen!

• 18 Juli 2014 - 14:05

Liselotte:

Dag paps en Adri, leuk jullie verslagen te lezen! Hier is het op het moment warm weer, men spreekt al over een hittegolf (beetje overdreven) maar ik hoop dat daarmee het weer voor jullie ook beter is! Jak, elke dag zoveel fietsen in alleen maar regen is niet leuk.Gelukkig zien jullie het nog positief in, knap hoor! Ik had misschien al lang rechts omkeerd gemaakt,ha,ha!
    Wij gaan een weekend genieten van veel BBQ-en en zon en natuurlijk het nieuws volgen betreft het neergehaalde vliegtuig, dat zullen jullie denk ik wel vernomen hebben?
    Heel erg, dat is op het moment hét nieuws wat natuurlijk de gemoederen bezig houdt.
    Voor jullie heel veel sterkte gewenst en bovenal veel plezier en much blessings!Liefs vanuit IJsselstein Liselotte en René

• 18 Juli 2014 - 15:04

Batty:

Wat een mooi verhaal. Jullie maken nu al veel mee! En er komt vast nog veel meer! Geniet ervan!
    Ondertussen is het hier flink warm, misschien bij jullie ook wel: weer een hele andere uitdaging dan!! Heel veel succes!