Over de Pyreneeën. - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Adri Dunnen - WaarBenJij.nu Over de Pyreneeën. - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Adri Dunnen - WaarBenJij.nu

Over de Pyreneeën.

Door: Adri

Blijf op de hoogte en volg Adri

28 Juli 2014 | Spanje, Roncesvalles

Veel zweet kostte het om de Roelandspas 1057 m over te komen. Geen bloed en geen tranen gelukkig. We vonden het wel zwaar om echt 17 km achter elkaar 7 tot 9 procent te stijgen. Het is mooi wel weer gelukt. We zijn de Spaanse grens dus inmiddels gepasseerd. Leuke contacten heb je dan onderweg, bijvoorbeeld met een Engels meisje en twee Spanjaarden die lopend onderweg zijn. Spaans, Engels, Nederlands, het maakt allemaal niet uit. je verstaat elkaar, je hebt een zelfde reisdoel.
De afgelopen dagen fietsten we door Les Landes, lekker vlak, alleen om de vele riviertjes te passeren moet je eerst steil afdalen en daarna de hobbel weer op. Maar goed ook eigenlijk want je zou het klimmen zo maar verleren. José, een vrouw die alleen onderweg was van Tours naar St. Pied de Port fietste een stuk met ons mee. We overnachten bijna altijd op een camping, soms hebben we een keer zin in een echt bed. In Escource in les Landes bijvoorbeeld. We sliepen daar in een chambre d'hotes, gerund door een echtpaar dat ook een bar/tabac en een alimentation runde. Ze maakten speciaal vegetarisch eten voor ons: o.a. spaghetti met gebakken ei. Smaakte prima hoor, we hebben 's avonds enorme honger. De fles wijn erbij konden we in de alimentation kopen, goede wijn voor een koopje dus.
Vanochtend hebben we in St. Jean Pied de Port nog wat spullen naar huis gestuurd die we hopelijk niet nodig zullen hebben. We wilden wat lichter de pas over. Gelukt dus en nu hebben we een plekje in een hostel, een gerenoveerd kloostergebouw dat gerund wordt door Nederlandse vrijwilligers. We hebben nog ruim 800 km voor de boeg, het grootste deel qua afstand zit er dus op. Omdat er in Spanje veel hoogteverschillen te overbruggen zijn vinden we dat wel fijn, dan kunnen we wat kortere afstanden gaan fietsen.

Joke, ik heb een nieuw vest in Mechelen gekocht, heb het momenteel aan want we zitten hier hoog en het is een beetje koud.

Allemaal hartelijke groeten, we vervolgen onze weg en laten jullie horen.

Hilhardt en Adri

• 28 Juli 2014 - 18:46

Corrie BALVERS:

Wat gaan jullie hard! Geweldig!!!
    Ben benieuwd naar jullie verhalen.
    Gr.
    Wim en Corrie BALVERS

• 28 Juli 2014 - 19:43

Liselotte:

Hallo doorzetters! Wat gaan Julie goed, top! Wij zijn gisteren bij oma geweest, de hartelijke groetjes van haar en ons! Gezellig naar Wero Meri geweest, dat vond ze heerlijk. Liefs Liselotte en René

• 28 Juli 2014 - 20:26

Peter,eva En Mica:

Terwijl ik jullie stuk lees, hoor ik mica kletsen in zijn bed. maaaaama! nee mama is even lezen mica:)

• 28 Juli 2014 - 21:04

Marian:

Supertrots op jullie!!Succes verder!x

• 28 Juli 2014 - 21:37

Ab En Coby:

zeer goed bikkels gr

• 28 Juli 2014 - 22:43

GerardenGerda:

Jullie gaan echt super! Gelukkig genieten jullie er ook nog van.
    veel succes verder!
    grpetjes gerardengerda

• 29 Juli 2014 - 09:51

Petra Brul :

Wat een prachtige tocht moet het zijn. Ik zou het graag een keer te voet doen. Succes en vooral genieten! Liefs Petra

• 29 Juli 2014 - 16:45

Aafke En Jan:

Hallo Adri en Hilhardt,

Met genoegen gelezen dat jullie de eerste zware col goed zijn overgekomen. Wij - voor wie de Goudsberg al een heel karwei is- vinden dat een razend knappe prestatie.
    Er komen er nog een paar, maar dit geeft vast wel zelfvertrouwen.
    Aan de ontmoetingen is te merken dat jullie je op de veel belopen en befietste pelgrimsroute bevinden.
    Heel bijzonder lijkt ons.We hebben het verhaal van Henk P. er maar weer eens op nageslagen.
    We kijken uit naar jullie volgende verslag.
    Hou je taai!
    Groeten,
    Aafke en Jan.

• 29 Juli 2014 - 18:46

Bep & Johan :

Hallo geweldenaren, ieder op twee smalle bandjes,

Wat goed dat jullie al in Spanje zijn! Super! Veel succes en plezier met de laatste loodjes op weg naar Santiago. Branden jullie t.z.t. een kaarsje in de kathedraal van Santiago voor de slachtoffers en nabestaanden van de vliegramp met vlucht MH17? Vandaag is het aantal Nederlandse slachtoffers naar boven bijgesteld tot 195.

Hartelijke groet van Bep & Johan.

• 29 Juli 2014 - 20:55

Adri:

Dag Johan en Bep,
    We gaan dat doen. Voor ons zal deze ramp altijd verbonden blijven met Tours. We stonden voor de kathedraal toen we 1 van onze kinderen aan de telefoon hadden die de volgende dag naar Amerika ging vliegen. We hadden die nacht er voor op een camping gestaan wat geen camping meer was en hadden er nog niets van gehoord. Het is die dag daarna uiteraardniet uit onze gedachten geweest. Vreselijk wat er is gebeurd. We hebben precies die vlucht ooit zelf gemaakt. De wereld is razende zou mijn moeder gezegd hebben. Wij zullen een kaarsje branden.
    Hg Adri

• 30 Juli 2014 - 22:13

Alice En Tineke:

Hallo geweldenaars,

Top-prestatie hoor. Wat zijn jullie al een eind op weg. Veel klimmen en klunen dus. Ja, je komt er niet zomaar. Ga zo door, hartstikke goed van jullie. Ook tijd om na te denken waarom je dit graag wilde Adri? Geniet van jullie pelgrimage, we zijn met jullie verbonden.
    Liefs, Alice en Tineke