Gallicie - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Adri Dunnen - WaarBenJij.nu Gallicie - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Adri Dunnen - WaarBenJij.nu

Gallicie

Door: Hilhardt en Adri

Blijf op de hoogte en volg Adri

11 Augustus 2014 | Spanje, Arzúa

We naderen Santiago de Compostella. Het wordt drukker en drukker op de camino. Veel jongeren lopen de tocht om het op hun CV te kunnen zetten. Dat kunnen wij trouwens ook wel doen. We hopen over 3 dagen aan te komen, a.s. dinsdag. Het gaat niet vanzelf, we hebben er flink voor door moeten trappen. Gisteren zijn we over een pas van ruim 1500 meter gefietst, waarna een enorm steile afdaling volgde. Onze remblokjes hebben het zwaar gehad. Vandaag hebben we een ruim 30 km lange klim gemaakt, van 450 m tot eerst 1300 m, afdalen naar 1250 m en daarna weer klimmen tot 1335 meter. De percentages varieerden van 6 tot 9 procent. Zwaar, maar we zijn er wel en vannacht slapen we dus op grote hoogte want de afdaling bewaren we tot morgen. We hebben een kamer voor 2 personen, wel boven een stal en dat is te ruiken. We maken wat mee. We zijn in een soort juich stemming, de passen hebben we gehad, het blijft klimmen en dalen tot Santiago, maar nooit meer zulke enorm lange klimmen als naar de passen die we gehad hebben. Na de pas van gisteren werd het landschap veel groener, we zien weer druivenvelden, mais etc. We zijn nu in Gallicie. Op de top van gisteren ontmoetten we een landgenoot die lopend aan de terugweg bezig was, hij vond het duidelijk fijn om even ervaringen uit te wisselen met Nederlands sprekende mensen. Vandaag spraken we 2 jongens uit Madrid en 1 uit Rusland die met ons op de foto wilden. Ze konden haast niet geloven dat we al 2400 km onderweg waren en wilden dus graag een foto om het aan hun ouders te kunnen vertellen. Nog ruim 160 km te gaan. We doen het op ons gemak. Vanuit Santiago zullen we Finisterre gaan bezoeken en misschien nog een paar dagen naar Porto. Tijd genoeg want 21 augustus vliegen we pas terug.
Het eten als vegetariërs gaat gelukkig goed. Op de route kan je overal een menu voor peregrinos krijgen, primo, secundo, postre, pane en aqua of vino. Er is eigenlijk altijd wel iets voor ons bij en het is goed betaalbaar. 'S avonds genieten we dus altijd van een welverdiend maal.
Gelukkig weten we inmiddels dat Sabeth en Raymond plus kids en Matthijs en Lotte weer veilig thuis zijn. Allemaal de hartelijke groeten van ons.
Hilhardt en Adri

Ps :doordat waarbenjij.nu uit de lucht was zijn we inmiddels 2 dagen verder. Morgen, dinsdag 12 augustus hopen we in Santiago de Compostela aan te komen, nog een kleine 50 km. In Gallicie moeten we wel heel veel hoogteverschillen overbruggen, maar het gaat goed. We maken elke dag weer leuke dingen mee. We zijn voor ons gevoel ook al heel lang onderweg.

Groeten H en A

• 11 Augustus 2014 - 17:32

Henk Pasterkamp:

Wij wensen jullie alvast een goede aankomst in Santiago. Daar moeten jullie beslist mosselen en schelpen eten,vooral Jacobsschelpen. Die heb ik daar leren eten. Geniet er van.

• 11 Augustus 2014 - 19:44

Jan En Aafke Wakker.:

Heerlijk dat jullie reis zo voorspoedig gaat. Wij leven op afstand zeer met jullie mee.
    We hebben het reisverslag van Henk Pasterkamp weer gelezen,anders,maar ook veel raakvlakken.
    Behouden aankomst in Santiago en een goede verere reis gewenst.
    Liefs van ons allebei

• 11 Augustus 2014 - 23:19

Hans En Marion:

Hallo toppers, wat geweldig wat jullie de afgelopen weken hebben gefietst. Wat zal het bijzonder zijn om morgen Santiago binnen te fietsen. Een heel speciaal en bijzonder moment! Geniet ervan en tot gauw!

Liefs Hans en Marion.

• 11 Augustus 2014 - 23:22

Petra Brul :

Nog even en jullie zijn er, bravo!
    A.s. Zondag gaan Henk, Alex, Joke en ik voor 18 dagen naar Portugal. We komen 3 september weer terug. Guido vertrekt morgen naar Bali voor een maand.
    Jullie zijn opgegeven bij moeder als 1e contactadres maar ik zal Melu vragen als tussenpersoon.
    Nog een fijne tijd en veel plezier, ook namens moeder.
    Lieve groet Petra

• 12 Augustus 2014 - 16:10

Heleen:

Ha Adrie en Hilhardt,

Als het goed is zijn jullie vandaag in Compostella aangekomen. Ik vond het wel jammer dat jullie vliegend terugkomen, wat is er mis met wat fietsen?
    Ervaring zat!
    Neem het er nu maar van en relax,

Heleen

• 12 Augustus 2014 - 18:29

Adri:

Hey Petra, leuk dat jullie ook lekker op vakantie gaan met Alex en Joke. Gaan jullie ook nog naar Porto? Als dat het geval is kunnen we afspreken in Porto. Wat betreft het zijn van contactpersoon: wij vliegen pas 21-08 terug, wellicht handig om eerst Liselotte contactpersoon te laten zijn?

• 14 Augustus 2014 - 21:42

Petra Brul :

Geweldig dat jullie er zijn!
    Moet een trots en voldaan gevoel geven.
    Netty en Melu zijn contactpersonen voor moeder en hebben beide tel.nrs van Liselotte.
    Ik heb geen idee wat alle plannen zijn. Moet alles nog voorbereiden. Morgen laatste dag werken en dan drie weken vrij! Heerlijk ........genieten.
    Wie weet tot ziens in Porto,
    Groeten en nog veel genieten!